Novetats en relació als fraus digitals

Dimecres, 26 de novembre de 2025

Els fraus digitals, especialment el phishing, s'han consolidat com una de les principals amenaces en l'àmbit de la banca en línia i el comerç electrònic.

Aquest tipus d'estafa consisteix a enganyar l'usuari mitjançant correus electrònics o missatges de text, suplantant la identitat d'entitats legítimes amb l'objectiu d'obtenir claus d'accés, contrasenyes o dades bancàries.

Però una recent sentència del Tribunal Suprem (TS) marca un canvi en la defensa dels drets dels consumidors enfront de les estafes digitals. En aquesta ocasió, el TS estableix que les entitats bancàries han de reemborsar les quantitats sostretes mitjançant fraus informàtics, tret que aconsegueixin provar que el client va actuar amb negligència greu o va cometre frau dolós. La sentencia destaca que el simple fet que un tercer hagi accedit a les credencials de l'usuari no implica automàticament una actuació negligent per part del titular del compte com fins ara venien dient. El TS posa en relleu la responsabilitat activa de les entitats financeres, en la seva condició de proveïdors especialitzats de serveis de pagament, la qual cosa implica no sols la posada a la disposició d'eines de seguretat, sinó també la implementació de mecanismes eficaços per a la prevenció i detecció d'operacions inusuals o sospitoses. 

Tot i això, es summament important actuar amb rapidesa i diligència davant qualsevol indici de frau. Si creieu que s'ha realitzat una operació sense la vostra autorització, és fonamental que prengueu mesures immediates per a protegir les vostres dades i el vostre patrimoni. 

En primer lloc, canviar totes les vostres contrasenyes, especialment les relacionades amb els teus comptes bancaris, correus electrònics i serveis digitals vinculats a les teves dades personals o financeres. A continuació, contacteu immediatament amb la vostra entitat bancària per a informar de l'operació sospitosa. Seguidament presenteu una denúncia davant els Mossos d’Esquadra, aportant tota la informació i documentació de la qual disposis. I finalment, és recomanable posar-se en contacte amb la OMIC, associacions de consumidors o advocats especialitzats en dret del consum. 

Darrera actualització: 26.11.2025 | 12:37