Nou comerç aprenent a Montmeló

Dimecres, 5 de juny de 2024

Oficina de Català  de Montmeló CNL - Aprendre català és un dels objectius del Consorci per a la Normalització Lingüística. De vegades, però, no és fàcil assistir als cursos de català per a adults pels horaris, el desplaçament a una altra localitat o la competència en les eines TIC.

És per això, que els/les tècniques de normalització lingüística s'acosten als comerços locals per oferir-los una formació mínima a totes aquelles persones que amb prou feines entenen el català a fi de donar-los-en unes nocions bàsiques. Els visiten durant 5 dies per fer-los una sessió de mitja hora per dia adaptada a les seves necessitats. Alhora s'intenta fer un seguiment per observar l'evolució del/de la comerciant.

D'aquesta manera els comerços aprenents poden entendre i respondre la clientela que parla en català, la qual cosa agraeixen els catalanoparlants per no haver de canviar de llengua.

Les treballadores tècniques del Consorci per a la Normalització Lingüística ensenyen als comerços les fórmules de salutació i comiat, els numerals per indicar els preus, els dies de la setmana, a més del vocabulari bàsic de l'establiment. És evident que els comerços que ofereixen telefonia mòbil aprendran un vocabulari diferent que els que venen fruites i verdures, serveixen en un bar o pinten les ungles... L'objectiu és conèixer la llengua per a les necessitats bàsiques d'entendre i despatxar.

A Montmeló tenim el comerç Frutería + bebida, situat al carrer Diputació que ha obtingut darrerament el seu diploma per assolir la formació com a comerç aprenent. Això significa que ha superat les sessions de llengua i ha adquirit una sensibilització lingüística que fins ara no tenia. En Yamin és un pakistanès que fa quatre anys que té la botiga i coneix alguns dels clients i clientes que s'acosten a comprar els seus productes i ara troba divertit poder-s comunicar mínimament en català. A més, troba útil aprendre la llengua del país perquè comença a entendre alguns dels productes que apareixen a les seves factures i que no coneixia, com és el cas del blat de moro o del cogombre, entre d'altres.

Malgrat tot, perquè aquest comerç faci ús del català ja no depèn només d'ell, sinó de tots els usuaris i usuàries que quan s'acostin a comprar els seus productes li parlin en català. Si volem que una llengua estigui viva, cal parlar-la.

Darrera actualització: 5.06.2024 | 20:09