Més de 50 mestres es formen en TDA/H
El passat 29 de novembre més d'una cinquantena de mestres de les escoles del municipi van rebre una formació sobre el Trastorn de Dèficit d'Atenció, amb Hiperactivitat o sense (TDA/H), a la Sala de la Concòrdia.
La formació va ser a càrrec del doctor Joan Déus i Yela, reputat especialista en Psicologia, especialitzat en neuropsicologia. Compagina la seva trajectòria professional amb la docència. És autor de nombroses publicacions i ha estat guardonat en diverses ocasions per treballs fets sobre aquesta especialitat.
El TDAH es caracteritza per la hiperactivitat, problemes d'atenció i impulsivitat. Aquests símptomes comporten una activitat física excessiva, baix rendiment escolar, dificultats per inhibir impulsos, trastorns de la conducta i, a vegades, del llenguatge, un grau d'atenció focal molt baix, que acostuma a interferir negativament en les interaccions socials. Es considera que actualment el TDAH afecta entre el 5% i el 7% dels infants i adolescents.
Aquesta formació s'emmarca en una de les línies de treball d'un projecte que la Regidoria d'Educació va iniciar el passat mes de juliol en col·laboració amb la Universitat Autònoma de Barcelona. Aquest projecte neix de la preocupació de la Regidoria d'Educació pels alts índexs de trastorns d'aprenentatge detectats en infants i adolescents en edat escolar, problemàtica generalitzada a tot el territori i amb una tendència a l'alça en els darrers anys.
Arran de les diferents reunions realitzades entre la regidoria i el Servei de Psicologia i Logopèdia de la UAB (SPL), i després d'analitzar la situació i les dades del municipi, es van acordar diferents línies de treball per tal d'iniciar l'abordatge d'aquesta problemàtica:
- Realitzant un diagnòstic de l'estat de salut del municipi a través de la redacció d'un pla de salut municipal.
- Aplicant programes de promoció de la salut en adolescents.
- Portant a terme programes que impliquin i ajudin a les famílies.
- Organitzant formació especialitzada per a mestres, famílies o altres col·lectius que es considerin necessaris.
- Buscant vies de col·laboració per donar suport en atenció clínica individual.
- Desenvolupant el programa reptes perquè els estudiants s'impliquin i plantegin solucions a problemes complexos amb els estudiants del Màster en Psicologia General Sanitària; Màster d'intervenció Psicosocial o de Psicologia de l'Educació.
La línia de treball sobre formació especialitzada per a mestres, en la qual s'encabeix la formació sobre TDAH, es continuarà desenvolupament al llarg de tot el curs amb d'altres sessions, com per exemple, sobre Trastorn de l'Espectre Autista o Salut Mental en joves.