L'OMIC informa: La publicitat enganyosa
La publicitat és una eina essencial dins de l’economia de mercat, ja que permet a les empreses promoure els seus productes i serveis, i als consumidors, accedir a la informació necessària per prendre decisions informades. No obstant això, quan aquesta informació es presenta de manera enganyosa, es produeix una vulneració dels drets dels consumidors i es distorsiona la competència. Aquesta pràctica, coneguda com a publicitat enganyosa, està regulada legalment per protegir tant els consumidors com el mercat.
Segons la Llei 3/1991, de 10 de gener, de competència deslleial, s’entén per publicitat enganyosa tota aquella que "conté informació falsa o informació que, tot i ser veritable, per la seva forma de presentació indueixi o pugui induir a error als destinataris". Això inclou omissions importants d’informació, exageracions, afirmacions infundades o l’ús de llenguatge ambigu.
Les principals formes de publicitat enganyosa inclouen: Publicitat falsa (Afirmacions incorrectes sobre característiques del producte (qualitat, composició, preu, etc.). Publicitat per omissió ( No informar sobre aspectes essencials del producte). Publicitat comparativa deslleial ( Quan es compara de manera inadequada o inexacta amb productes de la competència). Publicitat subliminal o agressiva ( Que afecta la llibertat de decisió del consumidor).
Els consumidors afectats poden recórrer a diferents vies per fer valer els seus drets mitjançant la denúncia davant organismes com l’Agència Catalana del Consum o les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor. També per via judicial. La publicitat enganyosa pot donar lloc a sancions administratives o fins i tot responsabilitat penal, en els casos més greus (per exemple, en fraus massius o reiterats). La lluita contra la publicitat enganyosa és clau per garantir un mercat just, transparent i equilibrat. El marc jurídic espanyol i català ofereix eines suficients per perseguir aquestes pràctiques, però és fonamental una actitud proactiva tant de les autoritats com de la ciutadania.
En definitiva, la conscienciació, la formació en drets de consum, i el foment de bones pràctiques publicitàries són essencials per protegir l’interès general i la lliure competència.