Les farmàcies de Montmeló ja són "voluntàries per la llengua"
Oficina de Català de Montmeló CNL - Les quatre farmàcies de Montmeló s'adhereixen al Voluntariat per la llengua (VxL), un programa per practicar català a través de la conversa, impulsat per la Secretaria de Política Lingüística del Departament de Cultura i gestionat territorialment pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CNL).
D'aquesta manera les persones, estudiïn o no català, però que tinguin ganes de practicar-lo, poden agafar confiança en les seves converses mitjançant una parella lingüística que se li assigna d'acord amb la seva disponibilitat horària. Les tècniques de les Oficines de Català són les encarregades de buscar voluntaris o voluntàries catalanoparlants que disposin d'una hora a la setmana per donar un cop de mà a aquestes persones que volen aprendre català.
Paral·lelament, perquè hom pugui parlar en català necessita algú per practicar-lo i no sempre podrà estar acompanyat de la parella lingüística; és per això que de mica en mica els diferents establiments del poble també col·laboren a parlar-los en català. És el que anomenem "Establiments col·laboradors". Tant una peixateria, com un forn de pa, una fruiteria, carnisseria, un estanc o una farmàcia han d'adreçar-se a la clientela en la llengua amb la qual se sentin més còmodes a l'hora de ser atesos.
Alhora cada vegada més hi ha estudiants de català que han arribat a Catalunya fa un any o potser trenta, però per les seves faccions hi ha qui tendeix a fer un canvi de llengua pensant-se que si es dirigeixen en castellà, els ajudarà. Malauradament, hi ha molts nouvinguts que no se'ls parla en català. Per què? Alguns han après català, o l'estan aprenent, o l'entenen i volen que els parlin en català per no discriminar-los, per sentir-se acollits a la comunitat de catalanoparlants. I aquesta és la gran tasca dels comerciants i de tots i totes les que fan atenció al públic, provar-ho en català.
A Montmeló des de l'Oficina de Català s'han fet unes visites a les farmàcies del poble a fi de sensibilitzar-les perquè s'adrecin als seus clients/es en català. Reconeixen que en alguns casos els ha sorprès que els usuaris i usuàries els parlessin en català, no sempre mostrant un gran domini de la llengua, però sí amb la voluntat de millorar el català que de mica en mica se'l fan seu.
Tant la farmàcia de la Quintana, com la del Mil·lenari, la de Coll Casulleras o la de les germanes Carbonell Fajas, totes mostren la seva professionalitat i empatia amb la clientela, i a més impulsen el català per acotar-lo al poble. Gràcies!
Oficina de Català de Montmeló:
- Centre de Normalització Lingüística del Vallès Oriental
- Consorci per a la Normalització Lingüística
- 634 254 450 - montmelo@cpnl.cat - www.cpnl.cat