La taxa de residus pel 2024 puja un 5% i es veurà compensada per reduccions
L'increment de la taxa ve donat per l'acompliment de la normativa de gestió de residus i sols contaminants que entrarà en vigor l'any 2025. Gràcies a l'increment de la recollida selectiva la pujada serà de tan sols un 5%, que es pot veure compensat per reduccions d'entre el 6 i el 25%, segons l'ús que es faci dels diferents recursos per reciclar: aportacions de fracció d'orgànica, compostatge i ús de la deixalleria municipal.
Segons l’article 11, Costos de la gestió dels residus, de la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sols contaminats per una economia circular, es determina clarament que tots els ajuntaments han de disposar, màxim l’abril de 2025; d’una taxa de residus “específica, diferenciada i no deficitària”. És a dir, una taxa on la ciutadania assumeixi el cost real del servei (ha d’incloure la recollida, el transport, el tractament, manteniments plantes, post-clausura abocadors, la comunicació...).
Per poder complir amb aquesta normativa estatal l’Ajuntament de Montmeló ha previst un augment del 5% de la taxa de residus. Gràcies al nou sistema de contenidors tancats implantats fa un any, hi ha hagut un descens important de la recollida i la gestió de la fracció resta, i un increment substancial dels retorns de les fraccions d’orgànica, envasos, paper-cartró i vidre.
Sense aquest canvi de contenidors, que ha afavorit l’augment de la recollida selectiva, i per tal de complir amb la normativa l’Ajuntament s’hauria vist obligat a incrementar, un mínim del 23% la taxa de residus respecte l’ordenança anterior. Ja que el cost de tenir un percentatge tant baix de selectiva hauria fet incrementar els costos totals del servei.
Pel que fa a les reduccions de la taxa de residus per aquest 2024:
- Es podrà sol·licitar una reducció de tarifa a la taxa de la prestació d’aquest servei atenent el nivell de renda personal.
- Gaudiran, en el cas de la recollida en habitatges d’ús residencial, una reducció del 6% a aquells que realitzin aportacions de fracció orgànica a través del sistema de recollida municipal un mínim de 36 vegades l’any. Es comptabilitzarà un màxim d’una aportació per setmana independentment del nombre de vegades utilitzat el servei. Les aportacions es comptabilitzaran a través de la plataforma de control d’obertura de contenidors. La reducció del 6% de la taxa es comptabilitzarà segons les aportacions fetes durant l’exercici anterior.
- Gaudiran d’una reducció de la quota del 15% de la tarifa, aquells contribuents integrats dins la xarxa de compostatge casolà reconeguda per l’Ajuntament. Per obtenir la reducció, els interessats hauran de sol·licitar expressament la seva integració en l’esmentada xarxa mitjançant una instància abans del 31 de març. Aquesta reducció s’aplicarà a la tarifa de l’exercici següent, tenint en compte les dades de l’exercici anterior. Els contribuents beneficiaris de la reducció estan obligats a comunicar a l’Ajuntament el cessament de l’activitat d’autocompostatge. Així mateix l’Ajuntament farà les revisions periòdiques que estimi oportunes per comprovar la realització efectiva de l’autocompostatge.
S ’aplicarà una reducció de tarifa del 25% de la quota d’aquest any, als particulars que hagin utilitzat la deixalleria municipal un mínim de 5 vegades i 10 aportacions de residus no contemplats en els contenidors de recollida selectiva al carrer (paper, cartró, vidre i envasos), durant l’exercici anterior, en funció de les dades facilitades per la deixalleria. Per a obtenir aquesta reducció de tarifa caldrà tenir el carnet de la deixalleria