LA DEMANDA DEL SERVEI DE TRANSPORT PÚBLIC URBÀ NOMÉS AUGMENTA PROP D'UN 1,1%, MALGRAT LA FI DEL CONFINAMENT TOTAL
El dimarts 7 d'abril hi va haver un 8,25% de viatgers respecte al total d'un dia normal, mentre que el dimarts 14 d'abril el nombre total de viatgers va representar el 9,33% del total de viatgers diaris. Per municipis, el que experimenta una recuperació més significativa, però igualment insignificant, és Sant Cugat del Vallès, que ha passat de 193 viatgers a 450.
AMTU- Malgrat la finalització del Reial Decret Llei 10/2020 del Govern de l'Estat, que acaba amb les restriccions en què només es permetia la mobilitat a les persones que treballen en els sectors essencials i es retorna a les condicions de treball i mobilitat del RD 463/2020, en què s'accepta la mobilitat d'altres sectors econòmics, la demanda en el servei de transport públic urbà dels municipis adherits a l'Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) només s'ha incrementat un 1,08% de mitjana respecte de la setmana anterior, quan la mobilitat es va limitar a les persones que treballaven en serveis essencials.



Recomanacions per als usuaris del transport públic
Així mateix, durant aquesta setmana des del Departament de Territori i Sostenibilitat també s'han establert una sèrie de recomanacions per als usuaris de transport públic, de cara a evitar possibles contagis. L'AMTU ja ha distribuït unes infografies que es col·locaran dins dels autobusos urbans per tal de fer més comprensible els principals missatges que es vol fer arribar a la població.
- Evitar utilitzar el transport públic si les persones usuàries es troben malament o pertanyen a un grup de risc. En cap cas, no viatjar si s'ha estat diagnosticat amb coronavirus o si es té algun símptoma compatible amb la malaltia.
- Evitar les hores punta, si és possible.
- Preveure un temps més llarg de l'habitual per a fer els desplaçaments en transport públic ja que hi poden haver limitacions d'accés i controls de seguretat.
- Portar mascareta mentre s'utilitzi el transport públic, tant dins dels vehicles com a les estacions, parades i passadissos. També són recomanables els guants.
- Procurar mantenir una distància de seguretat amb les altres persones usuàries del transport públic.
- Fer una cua ordenada i pacient en els passos d'entrada i de sortida d'estacions ferroviàries i de metro.
- A les parades d'autobús, fer una cua ordenada deixant l'espai de seguretat entre usuaris. Fer-la recta, sense ocupar tota la vorera.
- Deixar espai a l'usuari que us precedeix quan es validi el títol.
- A les estacions, circular per la dreta dels passadissos i deixant espai amb els usuaris que circulen en sentit contrari.
- A les escales mecàniques i a les cintes transportadores, mantenir una sola fila, sense avançar els que estiguin davant
- No omplir els ascensors.
- A les andanes o a les parades d'autobús, deixar un espai ampli davant les portes i permetre que els usuaris que surten ho puguin fer amb comoditat. Entrar sense aglomerar-se.
- Mentre s'espera a l'andana l'arribada del tren, del metro o del tramvia, distribuir-se en tota la seva longitud per a mantenir la màxima separació amb la resta de persones.
- A l'interior del tren, del metro o del tramvia, distribuir-se també en tota la longitud del vehicle, mantenint la distància de seguretat amb d'altres usuaris. Procurar no seure davant d'una altra persona, no ocupar el passadís entre seients per a facilitar els desplaçaments i deixar lliure l'accés a les cabines dels maquinistes.
- En els serveis d'autobús respectar la distància de seguretat, no seure en els seients confrontats si estan ocupats i, en la mesura possible, seure en fileres diferents a les d'altres usuaris. Si s'assoleix l'ocupació màxima, no pujar i esperar el següent.
- Recordar que els conductors dels autobusos no venen bitllets i que és convenient que tinguin la mínima interacció possible amb els usuaris.
- En sortir del transport públic, rentar-se bé les mans amb aigua i sabó o amb un gel hidroalcohòlic.