Fraus i estafes telefòniques o informàtiques

Diumenge, 24 de novembre de 2024

Oficina Municipal de Consum- No descobrirem la sopa d’all si diem que les estafes telefòniques i/o informàtiques estan a l’ordre del dia. Queda enrere l’estafa de l’estampeta, el tocomotxo o altres tipus d’enganys que fa uns anys causaven un perjudici econòmic a les persones

La coincidència en el temps i l’espai de l’estafador i de l’estafat tampoc és la tendència actual. I d’estafes de quanties menors hem passat a grans quantitats estafades; sempre en una estona breu de temps. Es la dura realitat. I des de la OMIC en som conscients. No hi ha setmana que una persona consumidora visita la nostra oficina per buscar una solució a l’estafa de la que ha estat víctima.

Les modalitats son infinites. Les més habituals i menys complexes son demanar-nos diners en base a històries falses, originades en desgràcies o falses inversions, i sigui per whatsapp o per telèfon.

Però les més perilloses son les estafes mitjançant sistemes informàtics. Els coneguts ciberdelictes. En aquests casos, utilitzant el nostre terminal mòbil o el nostre ordinador, algú des d’un lloc desconegut – normalment fora de la Unió Europea- sostreu les nostres dades i en conseqüència suplanta la nostra personalitat. El resultat d’aquesta sostracció és el perjudici econòmic del ciutadà. Ja sigui mitjançant compres que nosaltres no fem, crèdits que no hem demanat o transferències que no hem ordenat. I tots aquests moviments en perjudici del nostre patrimoni.

Un cop detectem aquests moviments fraudulents dona inici a un nou problema. Tenim alguna opció de recuperar-los? El primer que s’ha de fer és trucar a la nostre entitat bancària per bloquejar i anular comptes i/o targetes. El segon pas és denunciar els fets davant de la policia (Mossos d’Esquadra). I la tercera... La tercera gestió és intentar recuperar aquest diners. Difícilment els recuperarem d’aquest estafador, que com hem dit pot estar fora de la Unió Europea. Es certament molt difícil que la policia localitzi l’estafador. Per tant què ens queda? Reclamar a aquell que té o hauria de tenir cura dels nostres diners: la entitat bancària. Cada cop més els Jutjats estan traslladant aquesta responsabilitat, anomenada quasi objectiva, als Bancs i no tant a la possible negligència del consumidor. Per tant cal reclamar als bancs. I la OMIC us pot informar i ajudar.

En tot cas, cal desconfiar i dubtar de qualsevol trucada, missatge SMS, correu electrònic, whatsapp que rebem demanant dades nostres. Es la millor protecció de la persona consumidora.

Darrera actualització: 25.11.2024 | 09:32