Els trastos vells: tu truques, nosaltres els recollim
La pràctica incívica de llençar els trastos vells o voluminosos al carrer de manera incontrolada i en qualsevol moment , suposa una sèrie de molèsties per a la resta de la ciutadania i un sobrecost de 170 € al mes en hores de feina de la Brigada Municipal de Neteja.
El novembre del 2010 es va implantar el nou sistema de recollida de trastos vells porta a porta. Aquest servei el realitza el Consorci de Residus del Vallès Oriental mitjançant un conveni. Ja ha passat gairebé quinze anys del seu funcionament i així i tot hi ha una part de la ciutadania que no fa ús d’aquest servei i dipositen els trastos vells a la via pública sense la notificació corresponent. Aquest tipus d’incompliments, representa un sobrecost per a la resta de ciutadania de Montmeló.
Aquesta pràctica incívica suposa l’ocupació de la via pública, interfereix en la circulació de vehicles i vianants i afecta aquelles persones amb mobilitat reduïda. També impedeix al camió de la recollida aixecar els contenidors i cal dur a terme una recollida especial diària, amb la consegüent despesa que això suposa per al consistori.
La recollida d’incompliments la fa el Consorci de Residus sinó el Servei Municipal de Manteniment. Això suposa una jornada laboral de dos operaris i l’ús continu del camió de la brigada, fet que dificulta totes les altres feines de manteniment i millora del municipi. El cost del servei de recollida d’incompliments per part del Servei Municipal de Manteniment és molt elevat.
Si traslladem aquest sobrecost en xifres el resultat és que durant el primer trimestre de 2025, el Servei Municipal de Manteniment ha fet 38 recollides (38 camions de la brigada plens) de voluminosos, que no havien avisat al Consorci. Això es tradueix en unes 32 hores de feina extra, aproximadament uns 510 € trimestrals. Això s’ha de sumar als 8.400 € que costa el servei regular de recollida de voluminosos del Consorci.
El més alarmant d’aquesta situació és que s’ha detectat un increment important en aquestes darrers mesos. Actualment, el Consorci de Residus realitza 15 recollides cada dilluns, a les que s’han de sumar 10 recollides més dels diferents punts amb trastos que s’han acumulat durant la setmana de manera irregular. S’està valorant la possibilitat d’ampliar les hores de recollida de voluminós, però l’arrel d’aquesta problemàtica és l’incivisme d’un grup minoritari de persones que perjudica la resta de la ciutadania.
L’Ajuntament vigila que aquests nuclis de voluminosos no estiguin en llocs que comportin perill i avisa que és un abocament incontrolat amb l’adhesiu “Així No”. A més, si s’aconsegueix detectar la persona infractora, se sanciona amb una multa que pot arribar als 750 €.
Les conseqüències de l’incivisme de poques persones són alarmants, cosa que es podria evitar només amb una trucada telefònica de dilluns a dijous al Consorci de Gestió de Residus, al 900 897 000 o al 938 708 753.
Recordeu de deixar els trastos al carrer diumenge durant el vespre o la nit, per tal que estiguin al carrer el mínim temps possible.