El FITKAM celebra la seva 12a edició amb vint-i-tres espectacles programats i la primera edició dels Premis Fundació Xarxa
El Fitkam, festival infantil i juvenil d’arts escèniques de Montmeló, es consolida com un esdeveniment de tardor, i celebrarà la 12ª edició els dies 26 i 27 de setembre de 2025 amb una programació molt completa de 23 espectacles de disciplines tan diverses com teatre, clown, circ, titelles, música, dansa i instal·lacions. Una edició que es presenta sota el lema “Aquest Fitkam serà molt bèstia”, perquè mai abans el Fitkam havia estat tan ple d’animals i històries salvatges, ni amb uns muntatges acrobàtics tan espectaculars.
Així es va presentar aquest passat dimarts 9 de setembre el Fitkam 2025, on hi va participar Pere Rodríguez, alcalde de Montmeló, Imanol Martín, regidor de cultura, Marta Martí i Montse Homs, directores artístiques, Raquel Giralt i Pere Fontanet, representants de Fundació Xarxa.
NOVETATS FITKAM 2025
La 12a edició del FITKAM a Montmeló arriba amb novetats importants que amplien la dimensió del festival, entre les quals destaca la celebració dels dels Premis Fundació Xarxa del Fitkam, uns guardons que volen reconèixer la qualitat de les companyies participants i posar en valor les arts escèniques en català adreçades al públic familiar. Els premis es divideixen en dues categories: Premi a l’espectacle de millor valoració, amb contractació mínima de tres funcions i incorporació al Catàleg de la Xarxa, i Premi a companyia emergent,, que rebrà una residència artística, estrena al Teatre de Montmeló i accés al mateix catàleg. El jurat de la Fundació Xarxa serà l’encarregat de decidir els guanyadors.
També s’estrena el Bitllet Daurat, una proposta en col·laboració amb la Biblioteca La Grua de Montmeló, on infants i joves podran trobar bitllets amagats dins contes d’animals, i bescanviaran per entrades del festival. Una manera lúdica de vincular lectura i arts escèniques, i d’implicar encara més a la comunitat.
El Fitkam manté i enforteix les seves seccions professionals, per una banda, La Lupa posa aquest any el focus en la companyia Eléctrico 28, que presentarà l’espectacle Komunumo i compartirà el seu univers creatiu en una trobada als Jardins de la Torreta. El Vermut Salmó reunirà professionals i públic per escoltar l’experiència inspiradora de Teatre Nu, una companyia que, com els salmons, ha nedat a contracorrent per fer realitat els seus projectes. I, com a novetat, l’Associació de Teatre per a tots els públics de Catalunya - TTP organitza les Converses Breus, un espai de contacte directe entre companyies i programadors per obrir camins i mercats.
PROGRAMACIÓ I ESTRENES
Enguany s’han programat 23 companyies i es podran veure 31 funcions/passis. La graella s’ha elaborat gràcies a les 346 propostes que han enviat les companyies del sector, més de vuitanta més que en l’edició de 2024, una dada que confirma el creixement i la consolidació del Fitkam dins del panorama català de festivals d’arts escèniques per a públic familiar.
El Fitkam presenta sis estrenes que enriqueixen la programació amb propostes innovadores Un dels valors del Fitkam és combinar companyies consolidades amb noves veus emergents. Aquest any també hi ha una clara aposta per la proximitat i la gratuïtat: catorze de les propostes es podran veure al carrer i nou espectacles són a sala, fent del Fitkam una festa compartida, inclusiva i oberta a tothom. Pel que fa als espais, es repeteixen les mateixes localitzacions que l’any passat: Jardins i Amfiteatre de La Torreta, Sala de la Concòrdia, Sala Polivalent (gran i petita), plaça de la Vila, plaça Gran i plaça de la Quintana.
La participació de la comunitat local és un altre tret distintiu del Fitkam. El Casal d’Estiu ha contribuït a la creació del cartel i la veu a la falca, la ràdio municipal ha enregistrat la falca promocional i les escoles i l’institut participaran en les funcions escolars de divendres al matí. La Unió de Botiguers i Comerciants de Montmeló (UBCM) s’han sumat enguany a la campanya de promoció i suport al Fitkam i han creat unes enganxines que penjaran als comerços. La Biblioteca La Grua ha estat clau en la posada en marxa del Bitllet Daurat. Finalment, la festa de cloenda del festival coincidirà amb l’inici de temporada de l’Esplai, convertint Montmeló en un escenari comunitari i festiu.
VENDA D’ENTRADES
Les entrades es poden adquirir a través del web del festival fitkam.cat o bé a través de la plataforma entrapolis.com. El preu és de 3 € per espectacle, amb la possibilitat d’un abonament de 6 espectacles per 12 € (sempre diferents). Els infants de 0 a 3 anys tenen entrada gratuïta si no ocupen seient.
Els espectacles programats a l’espai públic són gratuïts. També es podrà dinar als Jardins de la Torreta amb tiquets a preus populars; o bé portar carmanyola i gaudir del pícnic comunitari.
ORGANITZACIÓ
L’organització del Festival Fitkam condemna el genocidi a Gaza, i totes les formes de violència i crims contra la humanitat que s'estan perpetuant a tot el món.
El FITKAM està impulsat per l’Ajuntament de Montmeló, amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona. El festival també compta amb la col·laboració de la Fundació Xarxa, la TTP i l’Institut de Montmeló.
LLISTA D’ESPECTACLES PROGRAMATS PER DIES
Divendres, 26 de setembre
- Numa de Teatre Nu (titelles)
- Fins al cel de Spinish Circo (circ)
- K’Mon Tour GO! de Cia PerNassos (clown)
- Komunumo de Eléctrico 28 (música, teatre i titelles)
- Cinc minuts de De_Paper (música i titelles)
- Arbre de Arrels de Bosc (teatre d’objectes)
- No tireu els ànecs al riu de Toti Toronell (clown)
- El jardí de Tell Fusta de Tell Fusta (instal·lació de joc)
- Mal de closca de Cia La Cabuda (titelles)
- The crazy Mozarts de Mundo Costrini (circ i clown)
- Una història a mida de Cacauet Teatre (teatre i titelles)
Dissabte, 27 de setembre
- Un jardí ple de música de Petita Música (música)
- Jocs XXL del món de Ludiespai (instal·lació de joc)
- Freestyle fotogràfic i The Bike Click Box de La Dona del Sac (animació i jocs)
- Tip Tap Top de Teatre al Detall (dansa i teatre)
- Woof de Pere Hosta (clown)
- Rucs, La maledicció del bruixot de La Pera Llimonera (clown)
- La Biblioplaça de La Mòbil Biblioteca Itinerant (instal·lació de joc)
- RodaVida de Espai Vida (instal·lació de joc)
- On és l’eriçó? de Txo Titelles (titelles)
- The Incredible Box de La Tal (clown)
- Triplette de Labú & Cris (clown)
- Gaspatxo de cançons de Més Tumàcat (concert familiar)