El català, la tria és teva

Dijous, 12 de juny de 2025

Darrerament s’han escoltat notícies sobre el detriment de l’ús del català al carrer. Malgrat que hi ha més persones inscrites a fer cursos de català, a formar part del Voluntariat Lingüístic, fins i tot a adherir-se com a establiments col·laboradors de la llengua, les dades mostren que el català no es parla tant al carrer.

Augmenta el nombre de persones que entenen el català, però no el fan servir; hi ha més persones migrants que poden parlar català, perquè el saben, l’han estudiat, però en sortir de classe no el practiquen. Cal afegir les plataformes i xarxes de comunicació com a eines bàsiques per donar una empenta a la llengua i per acostar-se a diferents públics. Tot i així, on cal fer un reforç és al carrer. Molts botiguers i botigueres parlen català, però la clientela se’ls adreça en castellà sense cap motiu. O de vegades, passa a l’inrevés, els consumidors en entrar a un establiment parlen en català, però qui hi ha darrere el taulell els respon en una altra llengua.

Aquestes reflexions, entre d’altres, són les que es volen exposar a la xerrada sobre la llengua d’ús del poble.

El català al carrer depèn de cadascú, però si en veure algun desconegut o desconeguda de seguida es canvia de llengua, és evident que el català s’aïlla, s’arracona, s’empobreix.

Les dades mostren com el 92% de la població montmelonina entén el català i un 68% el pot parlar, per què no es fa ús de la llengua? Cal que els usuaris i usuàries facin un plantejament per decidir com tirar endavant aquest projecte de llengua.

És per això que dijous, 19 de juny, a les set de la tarda a la sala de la Concòrdia, es farà un taller participatiu per convidar el poble a raonar sobre què cal fer perquè Montmeló es pugui comunicar en català sense necessitat de canviar de llengua.

Darrera actualització: 10.06.2025 | 10:09