Montmelo

Montmelo
  • MIDA DEL TEXT   

01:38  |  16/08/2018

Data i hora oficial

El temps

2 D'ABRIL: DIA INTERNACIONAL DEL LLIBRE INFANTIL 2018. EN UN LLIBRE, EL PETIT ESDEVÉ GRAN

  • L'hora del Conte: Bestioles, amb Jèssica Cabezas

    L'hora del Conte: Bestioles, amb Jèssica Cabezas

29/3/2018

Des del 1967, el 2 d’abril, coincidint amb la data del naixement de l’escriptor danès Hans Christian Andersen, el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, promou la celebració del Dia Internacional del Llibre Infantil per tal de promocionar els bons llibres infantils i juvenils i la lectura entre els més joves.

 

Cada any, una secció nacional té l’oportunitat de ser la patrocinadora internacional del Dia del Llibre Infantil i selecciona dos reconeguts autors del seu país, un escriptor i un il·lustrador, perquè elaborin el missatge i la imatge d'aquesT important dia per tot el món i se’n promogui la celebració a les biblioteques, centres escolars, llibreries, entre d'altres llocs.

 

A Montmeló, la Biblioteca Municipal La Grua, és l'equipament encarregat de fer aquesta divulgació, organitzant un esdeveniment. Enguany l'activitat triada serà una "hora del conte" molt especial, on les bestioles prendran vida i seran les protagonistes de divertides i interessants històries. La narradora de contes serà Jèssica Cabezas i l'activitat tindrà lloc a la Biblioteca la Grua, divendres 6 d'abril, a partir de les 18 hores. Serà una hora plena de contes i bestioles, especialment recomanats pels infants de 2 a 5 anys.

 

Misatge del Dia Internacional del Llibre Infantil

 

Les persones tendeixen al ritme i la regularitat, de la mateixa manera que l'energia magnètica organitza les llimadures de ferro en un experiment de física o un floc de neu crea cristalls a partir de l'aigua. Ja sigui en una rondalla o en un poema, als infants els agrada la repetició, els refranys i els motius universals perquè els poden reconèixer un cop rere l'altre –aporten regularitat al text–. El món pren un ordre bonic. Encara recordo que de menuda lluitava amb mi mateixa per defensar la justícia i la simetria, la igualtat de drets entre l'esquerra i la dreta: si tamborinava un ritme amb els dits sobre la taula, comptava quants cops feia amb cada dit perquè els altres no se sentissin ofesos. Solia aplaudir picant la mà dreta contra l'esquer- ra, però vaig pensar que això no era just i vaig aprendre a fer-ho a la inversa, picant l'esquerra contra la dreta. Sens dubte aquest afany instintiu d'equilibri resulta graciós, però el que mostra realment és la necessitat d'evitar que el món arribi a ser asimètric. Tenia ben bé la sensació de ser l'única responsable de tot el seu equilibri.

 

La inclinació dels nens i les nenes cap als poemes i les històries prové, també, de la necessitat que tenen de donar regularitat al caos del món. Des de la indeterminació tot tendeix cap a l'ordre. Les cançons de bressol, les cançons populars, els jocs, els contes, les rondalles, la poesia... són formes d'existència rítmicament organitzades que ajuden les criatures a estructurar la seva presència en el gran caos. Creen la consciència instintiva que l'ordre en el món és possible i que cadascú hi té el seu lloc, que és únic. Tot flueix cap a aquest objectiu: l'organització rítmica del text, els rengles de lletres i el disseny de la pàgina, la impressió del llibre com un tot ben estructurat. La grandesa es revela en la petitesa i hi donem forma en els llibres infantils, fins i tot si no estem pensant en Déu o en els fractals. Un llibre infantil és una força miraculosa que fa créixer l'enorme desig dels infants i la seva capacitat de ser. Promou el seu coratge per viure.

 

En un llibre, els infants són sempre grans, a l'instant, sense que els calgui arribar a l'edat adulta. Un llibre és un misteri on podem trobar alguna cosa que no buscàvem o que no és al nostre abast. Allò que lectors i lectores d'una certa edat no poden entendre es manté en la seva consciència com una empremta i continua actuant encara que no ho comprenguin del tot. Un llibre il·lustrat pot funcionar com un cofre del tresor de saviesa i cultura fins i tot per als adults, de la mateixa manera que els nens i les nenes poden llegir un llibre destinat als adults i trobar-hi la seva pròpia història, un indici sobre la seva vida tendra. El context cultural modela les persones, prepara les bases per a les impressions que els arribaran en el futur, com també per a les experiències més difícils que hauran d'afrontar sense deixar de ser íntegres.

 

Un llibre infantil representa el respecte per la grandesa del que és petit. Representa un món que es crea de nou una vegada i una altra, una serietat lúdica i preciosa, sense la qual tot, inclosa la literatura infantil, seria senzillament una ocupació buida de sentit.

 

Escrit per Inese Zandere

Traduït per Anna Rius i Anna Sagristà

Il·lustrat per Reinis Pētersons



Data de modificació: 04/04/2018 13:20:48