Montmelo

Montmelo
  • MIDA DEL TEXT   

04:50  |  17/08/2018

Data i hora oficial

El temps

El Telèfon d'emergències 112, va atendre l'any passat 3,2 milions de trucades

11/2/2013

L'11 de febrer, es celebra a Europa el dia del 112, un telèfon que tots els ciutadans han de recordar per quan tinguin una emergència

 

El Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya (CAT112) va atendre l’any passat 3.221.651 trucades, de les quals 1,4 milions van generar l’activació de recursos d’emergències. Cal tenir en compte que hi ha ocasions en què un sol incident com un incendi o accident de trànsit poden generar moltes trucades de diferents alertants.

 

Els 3,2 milions de trucades, són menys que els 3,8 milions de trucades ateses el 2011 i, sobre tot, que els 5 milions de trucades ateses el 2010. La gran part d’aquesta reducció es deu als processos de detecció i emmagatzematge en una base de dades dels números de centraletes, alarmes d’ascensors o, fins i tot, serveis de reposició de les màquines de vending que fan trucades automàtiques, ja que el TF 1-1-2 requereix un mínim d’impulsos elèctrics i sovint es generen trucades per error. Des del 2010, els telèfons multireincidents en trucades “buides” (sense cap persona al darrera), queden en una base de dades i se’ls reclama una acció humana (prémer un botó) per ser ateses.

 

El 2012 és el segon any dels últims deu en què menys trucades s’han atès. Només se’n van atendre menys el 2003 (3.006.000 trucades). Per mesos, el què més trucades es van atendre va ser el juliol (620.327 trucades) -cal recordar que a més de què els mesos d’estiu la població creix per l’arribada de turistes, es van produir els incendis de l’Empordà, que van generar un volum molt gran de trucades-, i el mes en el què menys trucades es van atendre va ser el mes de febrer (492.421).

 

El CAT 112 disposa en l’actualitat de dues sales d’atenció telefònica, una a Barcelona i una a Reus. L’any 2012, el 53,17% de les trucades van ser ateses des del centre de Barcelona, mentre el 46,83% es va atendre des del centre de Reus.

 

De les 3.221.651 trucades ateses l’any passat, 1.396.341 trucades (34%) van generar l’activació de recursos (aquí s’inclouen totes les tipologies, seguretat ciutadana, incendis, protecció civil, etc., i també les del servei de seguretat dels taxis (Sequtaxi) i trucades amb origen en els mateixos cossos d’emergències.

 

Segons la seva tipologia, les trucades gestionades durant l’any 2012 destacables són:

Seguretat: 480.913 trucades

Assistència sanitària: 306.896

Trànsit: 186.878

Incidència (com ara molèsties per persones en espais públics; venda ambulant; molèsties veïnals per sorolls, males olors, incivisme, animals al carrer, etc.): 158.342

Incendi: 85.907

Traspàs altres 112: 11.189

Fuites: 8.506

Accidents diversos: 7.740

Medi ambient: 2.799

Meteorologia: 2.175

 

El telèfon d’emergències 112 és un servei públic universal i gratuït, que funciona les 24 h del dia tots els dies de l’any i que atén les trucades relatives a emergències policials, mèdiques, d’incendis i salvaments, de Protecció Civil, i de qualsevol altre tipus. S’hi pot trucar des d’un telèfon fix o també des d’un telèfon mòbil però en aquest darrer cas, només des de zones on hi ha cobertura d’algun dels operadors de telefonia mòbil, encara que no sigui el que tinguem contractat.

 

Des del passat 1 d’octubre, el telèfon 112 és va convertir en el telèfon únic d’emergències amb la supressió dels números dels antics telèfons dels Mossos d'Esquadra (088), dels Bombers de la Generalitat i de Protecció Civil (085) i també el 1006 (número d'emergències químiques).

 

El telèfon 112 es va implantar a Catalunya fa 15 anys. En l’any 2007 es va produir la integració del número 088 (urgències de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra) de les comarques de Tarragona i Lleida, i en el 2009 la integració del 088 de les comarques de Girona (Abril 2009) i del 088 (de les comarques de Barcelona (Juny 2009).