Montmelo

Montmelo
  • MIDA DEL TEXT   

18:30  |  13/11/2018

Data i hora oficial

El temps

Un total de 600 persones participen en un simulacre d'accident ferroviari a Montmeló

18/11/2011

La passada matinada de dimecres a dijous ha tingut lloc a Montmeló un simulacre d’accident ferroviari organitzat per la Direcció General de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Montmeló, Renfe i Adif, en el que han participat 600 persones, entre figurants i efectius de tots els cossos d’emergències i institucions implicades en la gestió d’un accident amb múltiples víctimes com el que s’ha simulat.

L’emergència ha consistit en l’accident amb posterior incendi (a les 00.50 hores) d’un tren dins del túnel de Montmeló. L’accident ha obligat la DGPC a activar en emergència el pla d’Emergències en el transport de viatgers per ferrocarril (Ferrocat), al municipi el seu pla municipal, i a Adif el seu propi pla d’autoprotecció.

El balanç final de l’accident, a les 04.15 hores, és de 6 morts, entre ells un nord-americà i un francès; 11 ferits, entre ells dos de nacionalitat nord-americana i dos francesos. La resta dels 250 passatgers ha resultat il·lès.

En l’exercici han participat tots els cossos d’emergències: Bombers de la Generalitat, Mossos d’Esquadra (incloent equips de Policia científica), Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM), Policia Local de Montmeló, Creu Roja, tècnics de la DGPC, a més de voluntaris de Protecció Civil dels ajuntament de Montmeló i Parets.

En aquest exercici hi han tingut un paper destacat els equips conjunts de la Divisió de Policia Científica de Mossos i de l’Institut de Medicina Legal de Catalunya, realitzant la inspecció ocular del lloc. També s’ha activat la comitiva judicial conformada per la jutgessa en funcions de guàrdia de Mollet i el secretari judicial.

També hi han participat els serveis socials de l’Ajuntament, el col·legi oficial de Diplomats i Treballadors Socials de Catalunya, un servei de traductors-intèrprets de l’empresa Seprotec, així com personal tècnic d’Adif i de Renfe.

En total, 350 persones de cossos operatius i institucions diverses han participat en el simulacre.

El conseller d’Interior, Felip Puig, com a director del Pla d’emergències ferroviàries de Catalunya Ferrocat, s’ha incorporat a la gestió del simulacre en el Centre de Comandament Avançat, habilitat a la Unitat Mòbil de Protecció Civil, un camió amb dos espais: sala de reunions i sala operativa, amb posicions per efectius de tots els cossos operatius, comunicació via satèl·lit i la tecnologia i autonomia necessària per a funcionar com a Centre de Coordinació d’Emergències.

Al CCA també hi han assistit l’alcalde de Montmeló, Antoni Guil, el director general de Protecció Civil, Manel Pardo, el director de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments, Jordi Gassió, el gerent del SEM, dr. Francesc Bonet, i altres autoritats i responsables. Igualment els cònsols de França i Estats Units d’Amèrica s’han incorporat al simulacre, ja que en el passatge del comboi sinistrat hi viatjaven nacionals dels seus països.

El conseller Puig ha destacat la importància de la realització d’aquest exercici, “en el que la Direcció General de Protecció Civil ha activat el Ferrocat, i que ens ha permès valorar que estem raonablement preparats per donar cobertura i resposta a una emergència amb múltiples víctimes”. El conseller ha agraït “al municipi, als cossos operatius d’emergències, al SEM, a Creu Roja, als membres de Protecció Civil, i a tots els que han participat en la realització d’aquest simulacre, l’esperit crític per millorar els procediments d’actuació i poder donar una millor resposta”.

L’exercici ha aplegat 600 persones, entre figurants (250) i operatius d’emergències i institucions implicades en la gestió de l’incident (350).

El fet que hi hagués nacionals nord-americans i francesos entre el passatge ha fet que s’activessin els protocols de comunicació per aquests casos entre la DGPC i el cos consular acreditat a Catalunya.

Més fotografies i vídeo:

Pròximament a la galeria fotogràfica de la pàgina web (aquí).

D'altra banda, Vallès Visió va preparar una notícia sobre el simulacre (aquí).

Infraestructura i ferrocarril:

ADIF


Adif ha emmarcat el simulacre dins la implantació del pla d’autoprotecció del túnel ferroviari de Montmeló. S’ha avisat des del Control de Trànsit Centralitzat al Centre de Protecció i Seguretat i des d’aquest al Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT, de la DGPC, procedint el tall de tensió i la posada a terra de la catenària. En el simulacre han participat una quinzena de tècnics.

Adif ha posat a prova el Pla d’Autoprotecció del túnel de Montmeló dins de les iniciatives de prevenció, formació i col·laboració amb els serveis de protecció civil i emergències.


RENFE

El tren implicat en l’accident simulat és de la sèrie 451, amb capacitat per 900 places distribuïdes en tres cotxes de dues plantes. A l’interior d’aquest tren hi viatjaven 250 figurants.

Per part de Renfe, han participat una quinzena de persones entre les quals s’inclouen el maquinista del tren i una parella de vigilants de seguretat,que han col·laborat en els primers treballs d’avís i evacuació.

Aquest és el segon simulacre en el que Renfe participa durant aquest 2011.

El simulacre ha permès a Renfe parametritzar l’incident per quantificar el resultat de les accions i poder establir comparacions objectives dels resultats i alhora implantar els Plans d’Autoprotecció en funció dels resultats obtinguts.


Cossos operatius:


Bombers de la Generalitat:


Els Bombers de la Generalitat han desplaçat 15 dotacions terrestres:  5 Bombes Rurals Pesants, 5 Unitats de Personal i Càrrega, 1 Bomba Forestal Pesant, 1 Furgó de Salvament, 1 Furgó d’Equips Respiratoris, 1 Ambulància i el Punt de Trànsit des de diferents parcs (Mollet del Vallès, Granollers, Sabadell, Badalona, Caldes de Montbui, Figaró-Montmany i de la Regió d’Emergències Metropolitana Nord).

En total s’han mobilitzat més de 40 Bombers, entre els quals efectius del Grup d’Emergències Mèdiques.

Els Bombers s’han traslladat al lloc del sinistre, han treballat en les tasques d’extinció i començat l’evacuació dels passatgers il·lesos i el rescat dels ferits. En el rescat dels ferits el GEM s’ha coordinat amb el SEM per fer un triatge provisional dels afectats i fer-ne la transferència fora de la zona de risc.


Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM)

S’han desplaçat al lloc 16 unitats del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM): 7 ambulàncies de Suport Vital Bàsic SVB (amb dos tècnics de transport sanitari cadascuna), 5 ambulància de Suport Vital Avançat SVA (amb metge, infermer i tècnic) i 4 comandaments. En total, hi ha intervinguts 50 professionals sanitaris.

El SEM ha muntat un Punt Mèdic Avançat (PMA), estructura mòbil dotada amb lliteres, aparells de monitorització cardíaca, respiradors, material fungible, etc., amb capacitat per atendre 8 ferits greus cada mitja hora, podent doblar la seva capacitat de gestió en cas necessari.

Un cop s’ha realitzat la recepció dels ferits, s’ha dut a terme el triatge en funció de la seva gravetat i el seu tractament específic per estabilitzar al pacient i traslladar-lo en les millors condicions possibles a l’hospital de destí. El SEM ha alertat als hospitals potencialment receptors d’aquests trasllats i als CAPs del municipi.

Paral·lelament al PMA s’ha habilitat un espai on s’ha custodiat els morts, en col·laboració amb l’Institut de Medicina Legal i Forense.

Donades les dimensions del simulacre, hi ha hagut un segon punt d’atenció, gestionada per una Unitat de Serveis Especials del SEM.

Sota el comandament del SEM hi han treballat psicòlegs, assistents socials i Creu Roja, que han donat cobertura sanitària també a aquelles persones afectades que han resultat il·leses.


Creu Roja

Per part de Creu Roja han participat:

Uns 60 efectius entre Equips Ràpids d’Intervenció en Emergències ERIE, 21 membres de l’ERIE en un alberg provisional i 11 efectius que s’han encarregat de l’avituallament als afectats.

La Creu Roja ha desplaçat al lloc de l’incident 2 Ambulàncies i un Vehicle d’Intervenció Ràpida (Creu Roja Granollers), 1 Ambulància (Creu Roja Cerdanyola), 3 vehicles de coordinació, 1 vehicle logístic amb un remolc, 1 carpa de 24m2, i entre 3 i 5 vehicles de transport col·lectiu per traslladar els passatgers il·lesos. També ha aportat 150 dels 250 figurants que han fet de passatgers.

En funcions d’atenció psico-social, l’Ajuntament de Montmeló ha aportat dos treballadores socials.


Mossos d’Esquadra:


Per part de la Regió Policial Metropolitana Nord, han participat dos comandaments, entre ells el cap de la comissaria de Mollet del Vallès, inspector Jesús Requena, 8 efectius de seguretat ciutadana, 8 efectius de l’Àrea Regional de Recursos Operatius i dos agents de la Unitat d’Investigació.

La seva funció, liderant el grup d’ordre, ha estat garantir la seguretat en la zona de l’emergència, assegurant la integritat de persones i béns i l’ordre públic, permetent que els altres cossos d’emergències com bombers o SEM poguessin accedir a la zona d’intervenció i treballessin sense cap ingerència. També han participat en l’evacuació dels afectats i han realitzat funcions de policia judicial.

A banda, ha tingut una especial rellevància la participació de 14 efectius de la policia científica de Mossos d’Esquadra,tant dels serveis centrals com de la unitat territorial, que han treballat seguint el Protocol nacional d’actuació medicoforense i de policia científica en successos amb víctimes múltiples del decret aprovat el 2009.

Cada un dels 4 metges forenses de l’Institut de Medicina Legal de Catalunya (IMELC) han estat acompanyats per una parella d’agents de policia científica, conformant els grups de IVD (Identificació de víctimes de desastres). També han instal·lat una oficina “ante mortem”, és a dir per agafar dades i informacions de familiars o coneguts de les possibles víctimes per facilitar la informació (cicatrius, tatuatges, mostres d’ADN...).

També han filmat tota la seva actuació com a prova de l’escenari de l’emergència, mentre es recollien les mostres biològiques i es preservaven per garantir la cadena de custòdia per la identificació correcta de les víctimes mortals.


Policia Local de Montmeló:



Ha participat amb 7 efectius, que han actuat en l’activació del Pla d’Actuació Municipal, control d’accessos al lloc dels fets i tall de trànsit en diversos carrers per tal que els vehicles d’emergències es desplacessin sense problemes i comprovar que les instal·lacions municipals que es posen a disposició dels cossos operatius per l’atenció de familiars de víctimes estan preparades.


Institut de Medicina Legal de Catalunya


Ha participat amb 7 metges forenses de la Divisió de Catalunya Central i Barcelona Nord de l’Institut de Medicina Legal de Catalunya (concretament el subdirector de la Divisió i 6 metges forenses de l’àrea del Vallès).

Junt amb la policia científica i la comitiva judicial conformen el Grup de Medicina Legal i Forense.

En rebre l’avís de l’accident, la comitiva judicial s’ha desplaçat acompanyats per la policia al lloc de l’accident. Un cop la zona ha estat declarada segura, han accedit els equips conjunts de metges forenses i policies per realitzar tasques d’identificació i l’estudi de cadàvers i restes humanes disseminades, així com d’objectes que hi estiguin relacionats, mitjançant una sectorització de la zona, la presa de fotografies i la recollida de mostres.

Un altre equip mixt ha conformat l’esmentada anteriorment àrea “ante mortem”.


Jutjat de guàrdia


La intervenció judicial en supòsits d’accidents amb múltiples víctimes com la simulada la passada matinada està prevista en la Llei d´Enjudiciament Criminal, que disposa que, en cas d’apreciar indicis de criminalitat en la mort d’alguna persona caldrà practicar actuacions judicials per determinar les circumstàncies de la mort,  que comencen, precisament, per l’aixecament del cadàver per part de l’autoritat Judicial, que farà constar totes  les circumstancies rellevants per la investigació.

Amb tot, la mateixa Llei preveu en cas de defuncions que impedeixin la circulació ferroviària, la possibilitat que amb certs requisits, l’autoritat policial pot traslladar els cadàvers de la seva posició per tal de restablir el servei, atès el greu perjudici d’una interrupció llarga en el trànsit ferroviari.

En un cas amb múltiples víctimes com el presentat en el simulacre, això obliga a una absoluta coordinació i eficiència entre la comitiva judicial (jutgessa de guàrdia de Mollet del Vallès i el secretari del jutjat) i el grup metge-forense adscrit a l’accident.


Protecció Civil:



Voluntaris de Protecció Civil de Montmeló i de Parets del Vallès han participat amb 14 voluntaris i voluntàries que han col·laborat amb policia i els tècnics de la Direcció General de Protecció Civil. S’han situat en els punts de trànsit assignats per la Policia Local i en les proximitats de les dues sortides del túnel i la sortida d'emergència.

La Direcció General de Protecció Civil ha participat amb la Unitat Mòbil i 20 efectius de diversos serveis. Ha gestionat l’emergència des de la recepció de les trucades corresponents al Centre de Coordinació d’Emergències CECAT, donant els avisos preceptius als cossos operatius i mobilitzant la Unitat Mòbil de Protecció Civil, a més de liderar el grup logístic per gestionar les necessitats de l'atenció als afectats il·lesos i familiars.


Telèfon d’emergències 112 i telèfon d’atenció ciutadana 012:


El telèfon d’emergències 112 ha gestionat les trucades rebudes alertant de l’accident donant els avisos corresponents.

El telèfon 012 ha habilitat, en coordinació amb el CECAT, una línia especial d’atenció als familiars de les persones que viatjaven en el comboi i que volien saber el seu estat.


Altres:



Una operadora de telefonia mòbil ha realitzat el desplegament d’una xarxa de telecomunicacions mòbil d’emergència “Instant Network”, que permet fer trucades i enviament de missatges curts (SMS) en zones d'emergència on la xarxa de telefonia mòbil està saturada o no està disponible, assegurant el flux de trucades donant preferència a les que són d'emergència.


Es tracta d’uns equips lleugers portàtils fàcilment transportables en un vehicle i que es pot configurar en menys de 40 minuts.



Font: Direcció General de Protecció Civil